تبلیغات
حه‌وشه‌ی کچانی کوردستان - نووسراوه‌یه‌ک له‌ "ره‌حییم شه‌ریف پوور"ژماره‌2
حه‌وشه‌ی کچانی کوردستان
ئێمه له یه ک سێومان خوارد

ئارشیڤی بابه‌ته‌کان

ده‌رو جیران

به‌رهه‌می تر

← ئامار

  • هه‌مووهاتنه‌کان:
  • میوانه‌کانی ئه‌مرۆ:
  • میوانه‌کانی دوێنێ:
  • سه‌ردانه‌کانی ئه‌ومانگه‌:
  • سه‌ردانه‌کانی مانگی پێشدا :
  • گشت نووسه‌ران:
  • گشت بابه‌ته‌کان:
  • دوایین سه‌ردان:
  • دوایین به‌رۆژبوون :

نووسراوه‌یه‌ک له‌ "ره‌حییم شه‌ریف پوور"ژماره‌2

بخش دوم مقاله‌:

                                      ((گاهی آرزو می کنم؛کاش برای چند روز هم که شده " مرد" باشم؛

مردباشم که با صدای بلند زیرآوازبزنم!

پیاده روها را قدم بزنم ...ونترسم...نترسم از نگاه چندش آور مردم

شهر شلوغ؛نترسم از بی حیایی دست هاشان!!کسی جرآت نکند

روحم راله کندبه جرم...تنم!!کسی با دیدنم بوق نزند؛تنم

از صدای ترمزماشین های شیشه دودی نلرزد؛نگران صداهای پشت

سرم نباشم !مرد باشم وحرف بزنم ...مردباشم وفریاد بزنم...اما

حالا...تنها"یک"زنم...

من زنم...تو تکیه داده ای به من

ومن هر روز تورا صدا می زنم:تکیه گاهم!

تا تو همچنان مرد بمانی.

تا" تو"کماکان"آدم"بمانی!!

تو مرد می شوی ومن چوب مرد بودن تورا می خورم

تو...نه...توهمچنان"مردی"!حالابه هراسمی:پدر؛برادر؛

همسر...فرقی ندارد تو" باید" مرد بمانی!!

می شنوم"ضعیفه"وبه جان می خرم!تنها به شادی اینکه تورا

"مرد"بخوانند.سال هاست کنج خانه نشسته ام؛بیرون

نخواهم آمد.حجاب ازسربرنخواهم داشت؛مبادا بشناسندم!!

نترس...من همیشه اینجا خواهم ماندحتی اگربوی حقارت و

تحجر بگیرم؛نترس من چیزی نخواهم گفت!لال می شوم تا

هیچکس هیچوقت حتی بو هم نبردکه

 

...من از" تو"مردتم

نترس...من تا همیشه تا ابد؛زن خواهم ماند!!)

(مجله کوردی-فارسی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی.سال هفتم؛شماره چهاردهم؛ص 57؛من سیب چیده ام ؛کژال امیری)

شیوه هایی ازازدواجهای تحمیلی وناخواسته در کرستان که کم کم رنگ خود را باخته اند                                                                      

 

1:چند زنی که در آن مرد می تواند همزمان چند زن را داشته باشد(نباید آن را با چند همسری اشتباه گرفت چون که در چند همسری؛زن نیز می تواند همزمان چند شوهر را داشته باشد.مانند :نپال؛هند؛برزیل و...)                                                                                     

 

2:زن به زن(ژن به ژنه)شیوه ای از ازدواج است که بین دوخانواده انجام می گیرد.در آن خانوادهادختران یکدیگر رابه عقد پسران هم در می آورند(برخی اوقا ت در صورت نداشتن خواهرمعمولا یکی از دختران فامیل که اکثرا دخترعمواست به عقدپسر خانواده مقابل درمی آورند)                                                                                                

 

3:بزرگ به کوچک(گه وره به بچووک)که در آن خانواده داماد درمقابل عروسی که به خانه می آوردباید در سالهای آتی خواهر یایکی از بستگان خود را به خانواده ی عروس یابستگان عروس بدهند                                      

 

4:دادن زن به عنوان صلح(مه سله ت)معمولا این شیوه ازدواج هنگامی اتفاق می افتد که پسر خانواده دختری را که دوست داشته فراری داده وخانواده پسر در مقابل دختر فراری داده شده .دختری به خانواه مقابل می دهند (که بعضی اوقات این مسئله را با دادن پول به خانواده دختر نیز حل می کنند)                                                                          

 

5: ازدواج در مقابل شیر بها: شیوه ازدواجی است که در آن خانواده داماد موظف به دادن پول به خانواده عروس هستند

اصطلاعات

امپریالیسم فرهنگی:به کار بردن قدرت اقتصادی و سیاسی برای پذیراندن فرهنگ خودبه جوامع دیگر که امروزه این امر توسط شبکه های ماهواره ای واینترنت از طرف برخی از کشورهای غربی برای کشور های کم توسعه به کار می رود                                

 

سرمایه داری :شیوه ای است که در آن قدرت اقتصادی در دست عده ای محدود است واز آن برای پیشبرد اهداف خود چه در داخل کشور وچه در خارج از کشور استفاده می کنند

 

 

تابو:به معنی ((ممنوع))است ومعمولا مفهوم اعتقادی "حرام" و"لازم الاجتناب"از آن استنباط می شود                                                                                               

 

زن سا لاری یا مرد سالاری: قاعده ونظام سیاسی وقضایی که براساس آن قدرت وحقوق افراد خانواده وجامعه در دست(زن یا مرد)است                                                          .                                                                    

 

فیمینیسم:به جنبش هایی اطلاق می شود که برای برابری زنان با مردان در تمام حوزه های زندگی فعالیت می کنند    

                                              رحیم شریف پور

                                دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه پیرانشهر                                    

 

منابع

گرد شهر باچراغ(درمبانی انسان شناسی)؛محمود روح الامینی؛انتشارات عطار؛1387

آسیب شناسی اجتماعی(جامعه شناسی انحرافات)؛دکتررحمت ا...صدیق سروستانی؛سمت؛1387

جامعه شناسی خانواده؛دکترشهلااعزازی؛انتشارت روشنگران ومطالعات زنان؛1389

فه رهه نگی زانستی سیاسی؛ئه حمه دشه بانی؛دانشگاه کوردستان(سنه)1389

(مجله کوردی-فارسی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی.سال هفتم؛شماره چهاردهم؛ص 57؛من سیب چیده ام ؛کژال امیری)                                                                                                                  

 

 

 

ناسنامه‌

سه‌رونووسه‌ران :

گه‌ڕان

بیرزانین

  • ژنان وکچان لە کام بەشە لاوازن؟






نووسه‌ران

ابزار وبمستر

ابزار وبلاگ

[cb:post_title]