تبلیغات
حه‌وشه‌ی کچانی کوردستان - زنان و مردان چگونه از اینترنت استفاده می کنند؟
حه‌وشه‌ی کچانی کوردستان
ئێمه له یه ک سێومان خوارد

ئارشیڤی بابه‌ته‌کان

ده‌رو جیران

به‌رهه‌می تر

← ئامار

  • هه‌مووهاتنه‌کان:
  • میوانه‌کانی ئه‌مرۆ:
  • میوانه‌کانی دوێنێ:
  • سه‌ردانه‌کانی ئه‌ومانگه‌:
  • سه‌ردانه‌کانی مانگی پێشدا :
  • گشت نووسه‌ران:
  • گشت بابه‌ته‌کان:
  • دوایین سه‌ردان:
  • دوایین به‌رۆژبوون :

خلاصه یافته ها:
تغییر آمارهای جمعیتی زنان و مردان در اینترنت : زنان مقامی هم پایه مردان به دست آورده اند. زنان جوانتر و زنان سیاه پوست هم اکنون از همتایان مرد خود پیشتر افتاده اند. زنان مسن تر اما بسیار عقب تراند.

      اینترنت از روزهای آغازینش در تسلط مردان بوده است، اما از سال 2000 جمعیت استفاده کنندگان به طور مساوی بین زنان و مردان تقسیم شده اند. به علاوه نسبت زنان آنلاین تقریبا با مردان آنلاین برابر است. بررسی یافته های پیمایش اینترنت و زندگی آمریکایی مه توسط موسسه پوThe pew internet and American life survey  (مترجم: این پروژه شامل یک سری تحقیقات پیمایشی و گزارش های هدفدار با موضوع دیدگاه های عمومی مردم جهان و برای درک این دیدگاه ها است که در قالب مقالات متنوعی ارائه گردیده اند.) بین مارس2000 تا سپتامبر 2005 انجام شده، روندها و همبستگی های جالبی را  نمایان می کند :  زنان جوان بیشتر از مردان جوان احتمال دارد که آنلاین باشند و تعداد  زنان سیاه پوستی که آنلاین بوده اند ، در سه سال اخیر به شدت افزایش یافته است..

      نخستین زمینه یابی ها در پروژه Pew internrt که از ژانویه تا جون سال 2005 انجام شد نشان داد که 67% از جمعیت بزرگسالان آمریکایی با اینترنت سر و کار دارند. از این جمعیت 68% آنان مردنند و 66% زنان اما زنان در کل اندکی از حیث تعداد برتری دارند چرا که در کل جمعیت آمریکا تعداد زنان اندکی بیش از مردان است.

      احتمال دارد مردانی که فرزند بالای 18 سال دارند بیش از زنان با همین شرایط در اینترنت حضور داشته باشند اما 61% از مردان بدون فرزند در مقایسه با 57% از زنان بدون فرزند آنلاین هستند. احتمال حضور مردان و زنان با فرزندان خردسال در اینترنت یکسان است ؛ نیز 81% از مردان دارای فرزند و 80% زنان دارای فرزند آنلاین هستند .

الگوهای استفاده از اینترنت: مردان کاربر اینترنت اندکی بیش از زنان،  مشتاق استفاده از اینترنت اند.

      اندازه گیری های متفاوت از میزان تمایل کاربران در استفاده از اینترنت نشانگر آنند که مردان اندکی بیش از زنان تمایل دارند از اینترنت  استفاده کنند.

فعالیت های آنلاین : احتمال دارد تنوع فعالیت های مردان در اینترنت  بیش از زنان باشد اما زنان نیز در حال متنوع کردن فعالیت های اینترنتی شان و رسیدن به جایگاه مردان  هستند.

      احتمال اینکه زنان و مردان به یکسان برای انجام طیف وسیعی از فعالیت های آنلاین وارد اینترنت شوند بسیار زیاد است. تنوع فعالیت های اینترنتی کسب اطلاعات در مورد تورهای مسافرتی تا انجام امور بانکی و جستجوی آدرس و شماره تلفن مورد نظر کاربر را شامل می شود .

      فغالیت های مردان در اینترنت گسترده تر و متنوع تر است از زنان اما دایره فعالیت هایشان پراکنده است. زنان نیز در بعضی حوزه ها به ویژه در حوزه های مرتبط با سلامتی ، پزشکی و درمان و مذهب از مردان پیشی گرفته اند، دران واحد زنان تلاش می کنند تا شکاف های بین خود و مردان را در حیطه فعالیت های آنلاین از بین ببرند. در مقایسه بین جایگاه زنان و مردان در اینترنت از سال 2002 تا اکنون نتایج زیر به دست آمده است :

ارتباطات اینترنتی و مجازی: بیشتر از مردان، این زنان اند که مشتاق ارتباطات آنلاین اند. زنان در استفاده از  ایمیل تواناترند.

      زنان بیش از مردان ایمیل می فرستند و می گیرند و در کل زنان از ایمیل به صورتی گسترده تر و حرفه ای تر استفاده می کنند. احتمال دارد زنان بیش از مردان برای دوستان و خانواده شان ایمیل بفرستند و در مورد موضوعات مختلفی با آنان صحبت می کنند مثل دادن اخبار و اظهار نگرانی در مورد اتفاقاتی که برای آن ها می افتد و یا ارسال مطالب فکاهی و داستان های جالب. مردان و زنان هر دو از ایمیل به خاطر بازدهی خوب و تسهیلات بالا و طریقه استفاده آسانش بسیار راضی اند اما زنان از نقشی که ایمیل در زندگی شان ایفاء می کند بیشتر احساس رضایت می کنند به ویژه زمانی که روابط (مجازیشان) عمیق تر و گسترده تر می شود.

      در زندگی کاری کاربران ایمیل، زنان بیش از مردان به ارزش تاثیرات مثبت ایمیل در توسعه و گسترش روابطشان معترفن. این تاثیرات شامل افزودن به تعداد همکارانشان و ترغیب آن ها به کار گروهی است. زنان اغلب به ایمیل به خاطر تاثیراتی که در ملایمتر و راحتتر کردن آتمسفر محیط های کاری دارد ارزش می دهند و معتقدند ایمیل با تاثیرات مثبت و تسهیل کننده خود قادر به ایفای نقشی این چنینی است.

      احتمالا مردان بیش از زنان به گروه های مختلف مورد علاقه شان در اینترنت می پیوندند، مثل گروه هوادارن کلوپ ها و گروه های اجتماعی دیگر. مردان و زنان هر دو به این گرو ها برای حل مشکلات سخت در زندگی شان و دسترسی به اخبار متعهدند اما این  زنان اند که نسبت به مردان ارزش بیشتری برای ایمیل قائلند به خاطر نقشی که ایمیل در روابط آن ها در گروه های آنلاین ایفاء می کند.

* زنان بیش از مردان ایمیل می فرستند و دریافت می دارند. تقریبا 94% از زنان آنلاین و 88% مردان آنلاین از ایمیل استفاده می کنند.

* زنان بیشتر ایمیل های شخصی برای دوستان و خانواده شان می فرستند. آنان بیش از مردان در مورد خبرهای جدید یا مشکلات و نگرانی هایشان و نیز راهکارها و برنامه هایشان ایمیل می فرستند.

* احتمالا زنان بیش از مردان به ایمیل هایی که به دوستان و خانواده و همکارانشان می فرستند یا دریافت می کنند اهمیت می دهند. زنان می گویند ایمیل روابط شان را با دوستان، خانواده و همکارانشان گسترش می دهد اما مردان کمتر به این کارکرد ایمیل معترفند. همچنین آن ها بیش از مردان ایمیل را در بهبود آتمسفر در محیط های کاریشان موثر می دانند.

* ارتباطات آنلاین مردان بیشتر با گروه های خاص موردعلاقه شان است.

استفاده از اینترنت برای معاملات : مردان بیش از زنان معاملات آنلاین انجام می دهند اگرچه اشتیاق هردو گروه برای به کارگیری اینترنت به عنوان ابزاری برای انجام امور بازرگانی و تجارت رو به افزایش است .

      مردان و زنان به یکسان از اینترنت برای انجام معاملات استاندارد و شناخته شده آنلاین مدد      می جویند. اینگونه معاملات استاندارد آنلاین شامل خرید محصولات و فرآورده ها، برنامه ریزی برای مسافرت و امور بانکی اند. مردان بیش از زنان در اینترنت به انجام معاملات غیرقابل پیش بینی و گاهی پرخطر از قبیل شرکت درحراج ها یا معاملات سهام  دست می زنند.

      معاملات آنلاین میان زنان و مردان به تساوی سریعترین رشد در میان فعالیت های اینترنتی را دارا بوده است ، سرمایه گذاری های بانکی نیز در 5 سال اخیر بیش از دوبرابر رشد داشته است و در پی آن خرید تورهای مسافرتی آنلاین ومزایده و مناقصه نیز به سرعت رو به پیشرفتند. زنان و مردان، هر دو، در حیطه معاملات و بازرگانی آنلاین ارزش اینترنت را در سرعت بخشیدن به معاملات و آسان کردن امور بازرگانی و بانکی می دانند.

استفاده از اینترنت برای کسب اطلاعات: مردان بسیار بیش از زنان در اینترنت در پی یافتن اطلاعات مورد نیازشان هستند و از آن اطلاعات به صورتی کاربردی استفاده نیز می کنند.

      مردان در اینترنت سرفصل ها و موضوعات متنوع تری را به نسبت زنان جستجو می کنند. جستجوی آن ها  شامل یافتن محصولاتی است که قصد خرید آن را دارند، سرگرمی های تازه و پیگیری اخبار سیاسی روز است. گاهی نیز مردان و زنان، هر دو در جستجوی اطلاعات متفاوت تری برمی آیند؛ به عنوان نمونه بعد از حادثه یازده سپتامبر مردان به جستجوی سایت هایی رو آوردند که به آن ها می گفت چه پیش آمده است در حالی که زنان می گفتند اینترنت به آن ها در یافتن اشخاص و ایجاد روابط اجتماعی در این حادثه کمک کرده است.

      به هر حال اینترنت در نقش ابزاری برای یافتن اطلاعات مورد نیاز و یا یک موتور جستجو هم در میان زنان و هم در میان مردان طرفداران بسیار دارد. حدود 90% از مردان و زنانی که آنلاین هستند از موتورهای جستجو استفاده می کننند و در حدود 40% این افراد به طور روتین و روزانه به این ابزار رجوع می کنند. مردان و زنان به طور معمول از راه هایی تقریبا مشابه به جستجوی اطلاعات مورد نیازشان می پردازند و با این هدف استفاده از موتورهای جستجو بسیار معمول و همه گیر است. تحقیقات حاکی است  جستجوها اغلب در سایت های آشنا و وبسایت های شخصی فرد یا پیروی از لینک هایی که دیگران پیشنهاد داده اند آغاز می شود.

      اگر چه مردان و زنان هر دو معترفند که توانسته اند اطلاعاتی را که در اینترنت به دنبال آن بوده اند را  بیابند اما مردان به عنوان یک جستجوگر اعتماد به نفس بیشتری به خودشان دارند. آن ها بیش از زنان همان اطلاعاتی را که دقیقا مدنظرشان بوده یافته اند.

استفاده از اینترنت برای سرگرمی: مردان بیش از زنان از اینترنت با هدف تفریح و سرگرمی استفاده می کنند.

      مردان بیش از زنان از اینترنت به عنوان یکی از راه های سرگرمی و در جهت تفریح استفاده می کنند. این امر در موارد معدودی استثنائاتی دارد. زنان به همان تعداد مردان طرفدار بازی های اینترنی اند،  به کلیپ های صوتی گوش می دهند، موزیک و فایل های تصویری دانلود می کنند اما مردان سرگرمی را به همان جدیتی که سایر فعالیت های اینترنتی را تعقیب می کنند دنبال می کنند.

دریافت ها در مورد جنسیت و اینترنت: مردان بیش از زنان به تکنولوژی علاقه دارند و معمولا ادراک فنی بیشتر و بهتری نیز دارند. مردان ارزش اینترنت را به گستردگی تجربیاتی می دانند که پیش روی آنان می نهد؛ زنان اما  اینترنت را به خاطر امکاناتی که در حوزه روابط اجتماعی و بسط شبکه روابط مجازی در اختیار انها می نهد باارزش می دانند و در عین حال نگران خطرات این گونه روابط نیز هستند.

 

      پروژه تحقیقاتیthe pew internet  نشان داد که در مقایسه بین زنان و مردان، مردان بیشتر به جهان تکنولوژی علاقمندند و نیز مایلند بدانند که ابزارها و سیستم های اطرافشان چطور کار می کنند. مردان بیش از زنان تکنولوژی های جدید را امتحان می کنند از سخت افزار گرفته تا نرم افزار. نتیجه طبیعی این گرایش این است که مردان بیش از زنان در تعامل با دنیای تکنولوژی چیره دستند از نصب فیلترها گرفته تاتعمیر و برطرف کردن مشکلات سیستم ها. آنان بیشتر از زنان در نقش شان به عنوان یک انسان فنی و چیره دست به خود اطمینان دارند.

      مردان و زنان هردو اینترنت را در مورد تاثیری که در زندگی شان دارد تحسین می کنند و از این بابت قدردان این تکنولوژی اند، به ویژه به این دلیل که معتقدند اینترنت در زندگی شان بسیار اثربخش بوده و اطلاعاتشان را فزونی بخشیده است. مردان ارزش اینترنت را بیشتر به خاطر قدرت و تاثیرگذاری آن در بافت فعالیت های زندگی شان می دانند، چه از لحاظ تاثیری که در شغل و موقعیت شان گذاشته تا شکل دهی به نحوه گذران اوقات فراغت شان درحالی که زنان ارزش اینترنت را بیشتر به دلیل تاثیر آن در بافت روابط اجتماعی شان با خانواده، دوستان، همکاران و انجمن ها می دانند.

      مردان و زنان مشترکا در مورد خطراتی که آنلاین بودن اطلاعات شخصی شان را تهدید می کند آگاهند از سرقت اطلاعات محرمانه کارت های اعتباری تا آلوده شدن با ویروس های کامپیوتری اما زنان این  ترس را که اینترنت در سطح ملی یا جهانی می تواند به وجود بیاورد را بیش از مردان بیان می کنند. این ترس شامل استفاده از اینترنت در جرائم عمومی، تروریسم سازمان یافته، تصاویر جنسی از کودکان و افشا شدن اطلاعات محرمانه دولتی است.در مورد گفتگوهای آنلاین و گروه های مباحثه نیز زنان نگرانی فزاینده ای در مورد سوء رفتار در اتاق ها و تالارهای گفتگو دارند.

 

 

یادداشت ها:

در سراسر این گزارش به مردان و زنان رفرنس داده می شود. در بیشتر موارد این رفرنس ها به مردان و زنانی برمی گردد که از اینترنت استفاده می کنند و نه به همه زنان یا مردان.

پروژه زندگی آمریکایی و مرکز تحقیقات اینترنت Pew یکی از هفت پروژه ای است که این مرکز آن را انجام داده است. این مرکز توسط موسسه خیریه The Pew Charitable Trustحمایت می شود.

 

 

 

منبع: How Women and Men Use the Internet

ناسنامه‌

سه‌رونووسه‌ران :

گه‌ڕان

بیرزانین

  • ژنان وکچان لە کام بەشە لاوازن؟






نووسه‌ران

ابزار وبمستر

ابزار وبلاگ

[cb:post_title]